TVAS kan snel weergeven hoe de kijkcijfers zich ontwikkelen per genre, thema, presentator, primaire en secundaire doelgroep (bijv. man, vrouw, algemeen, hoog-opgeleid, etc.), niveau van luchtigheid en human interest, kijkwijzer en veel meer.
Zo weet je hoe doelgroepen anders tv kijken en ook hoe zich dat in de loop der tijd ontwikkelt.
Eind oktober 2025 publiceerde Screenforce een artikel over hoe kijkers blijven hangen bij reclameblokken, zowel rond de feestdagen als daarbuiten. Dat artikel is hier te lezen. Uiteraard is nog veel meer over te vertellen over schakelgedrag. Wil je meer weten, neem dan contact op.

Een ander voorbeeld van hoe dit model gebruikt werd, was bij de Kamerverkiezingen van najaar 2023 toen MAX Magazine een quiz publiceerde op basis van kijkcijfers voor verschillende politieke groepen, gemaakt op basis van het TVAS-algoritme. Hieronder zie je hoe dat eruitzag.
Wil je meer voorbeelden zien van hoe de TVAS-diensten eruit zien? Scroll dan verder naar beneden.

Hier zie je een vergelijking van tv-seizoen 2023/24 t.o.v. 2022/23. Wil je ook een vergelijking van 2024/25 t.o.v. 2023/24? Neem dan contact op.
Hier zie je hoe vergelijkbare titels (o.b.v. programmasoort, genre en thema) verschillend scoorden. Zo kun je snel zien hoe een bepaalde titel het doet ten opzichte van vergelijkbare titels (volgt nog)….