Producten en Dienstverlening
De diensten en producten van TV Audience Solutions (TVAS) beantwoorden de volgende vragen:
- welke factoren maken dat er zoveel (of zo weinig) mensen naar mijn uitzending kijken?
- welke programma's kan ik het beste wanneer uitzenden?
- wat zijn de gevolgen voor kijkcijfers als de programma-inhoud en/of tijdstip van uitzending worden aangepast?
Om deze vragen te beantwoorden heeft TVAS onder meer de volgende producten ontwikkeld:
Kijkcijfers-voorspel-algoritme
In een bruikbare tool kun je voorspellingen voor tv-programma's genereren op basis van:
- automatisch ingevulde gegevens (zoals kijkdichtheid vorige week, wel/geen voetbal op een zender)
- een paar dingen die je zelf kunt invullen (vooral bij nieuwe titels), zoals presentator, genre, niveau van ontspanning, etc.
- gewichten bij al deze factoren, die met behulp van een algoritme worden bepaald (o.b.v. kijkcijfers uit het verleden en alle informatie bij programma's en schema's die we hebben bij dat verleden).
Kijkcijfer-trend-overzichten
Voor meerdere doelgroepen (bv. m/v, 20-49-jarigen, etc.) worden vergelijkingen gedaan bij
- Gemiddelde kijkdichtheden en marktaandelen per genre, thema, kijkwijzercategorie, programmalocatie, regisseur, niveau van luchtigheid (veel/matig/weinig), etc.
- Gemiddelde kijk- en uitzendtijden naar acteurs en presentatoren per doelgroep
- Correlaties tussen kijkcijfers/marktaandelen en hoogte TVAS-variabelen als 'ontspanning', 'luchtigheid', 'mooie beelden', etc. (ook mogelijk om per genre te doen)
Het is mogelijk om terug te gaan in de tijd tot 2011.
Overzichten zijn mogelijk voor alle bij SKO/NMO bekend doelgroepen (leeftijd, geslacht, regio, etc.), alle zenders, alle genres en alle mogelijk selecties hierop.
Het is mogelijk tv-seizoenen, maar ook jaargetijden, weekdagen en andere periodes mee te nemen.
Snelle vergelijking met soortgelijke titels
Wil je in een enkele oogopslag weten hoe jouw titel het doet vergeleken met andere titels in de afgelopen jaren, op verschillende zenders?
TVAS heeft een bestand gemaakt waarmee je, door zelf te spelen, titels met andere titels uit een genre kunt vergelijken.
Hulpmiddel bij bedenken nieuwe tv-concepten
Creatieve tv-makers willen uiteraard gewoon zelf tv-concepten bedenken, maar de genre-indeling van TVAS kan een handje helpen.
Daarnaast kun je gelijk zien welke kijkcijfers jouw concept in het verleden haalde.
|